L’edifici Àgora d’Alcoi ha acollit una nova edició de Focus Pyme i Emprenedoria Alcoià-Comtat-Vall d’Albaida, un punt de trobada que ha reunit desenes d’emprenedors, pimes i professionals per analitzar com el sector audiovisual i les indústries tecnològiques estan generant noves oportunitats de negoci en les comarques d’interior.
L’esdeveniment, organitzat pel CEEI Alcoi-València en col·laboració amb l’Ajuntament d’Alcoi i les entitats de l’ecosistema emprenedor de les tres comarques, i finançat per la Generalitat Valenciana a través d’IVACE+i, ha centrat el seu objectiu en connectar el talent local amb sectors emergents en expansió.
Oportunitats del sector audiovisual per al teixit local
La jornada ha començat amb la taula “Oportunitats de negoci del sector audiovisual per a empreses i persones emprenedores”, amb la participació de Javier Montava, CEO de Babalugroup Producciones, i Vicente Mallols, director d’animació en Pangur Animation Studio.
Tots dos han exposat la seua experiència com a proveïdors d’una indústria que demanda cada vegada més serveis locals vinculats a la fusteria, escenografia, vestuari, transport, impressió o disseny. Mallols ha afirmat que “oportunitats n’hi ha moltes però el difícil és entrar”, remarcant que la principal dificultat és “l’escalabilitat”, especialment per a les empreses xicotetes. Per la seua banda, Montava ha subratllat la importància de comptar amb proveïdors de confiança “que ens vegen com a prioritat i que, quan arribe un encàrrec, siguen els primers”.
Tecnologia per reinventar els sectors tradicionals
La segona taula, titulada “Creació de sinergies i obertura de nous mercats: la tecnologia aplicada als sectors tradicionals”, ha comptat amb Encarna Sánchez, responsable de Postvenda i Experiència del Client en Quibim, i Rafael Rodrigo Galdón, CEO d’ArqueoScan 3D.
Els ponents han mostrat aplicacions reals de la intel·ligència artificial, la digitalització i la impressió 3D en camps com la medicina, el patrimoni cultural o el sector museístic. Sánchez ha destacat que la IA permet alliberar els professionals de tasques rutinàries “perquè puguen dedicar-se plenament a atendre la salut del pacient”. Rodrigo ha remarcat l’impacte de la digitalització en l’àmbit cultural i ha animat els xicotets negocis artesans “a apostar per la tecnologia per millorar la seua eficiència”.
El cinema com a motor econòmic
La jornada ha culminat amb la ponència “3, 2, 1… Acció! Com fer negoci amb la indústria del cinema”, impartida per Jorge Martínez, CEO de Carmela Produce. Martínez ha oferit una visió pràctica del potencial econòmic del cinema per a les comarques interiors, destacant elements clau com el sector tèxtil, les festes de moros i cristians, la indústria local i la proximitat al mar i a la Ciutat de la Llum.
Amb aquesta edició —moderada per la periodista Gemma Mateos— Focus Pyme i Emprenedoria Alcoià-Comtat-Vall d’Albaida reforça la seua tasca com a espai essencial de connexió entre innovació, empresa i desenvolupament territorial.







