Del 25 al 27 de setembre, el barri del Partidor i altres espais d’Alcoi acolliran la quinzena edició del Moniàtic Festival, un projecte cultural sense ànim de lucre que, des de fa més de vint anys, demostra que una altra manera de fer cultura és possible. Enguany, el festival reunirà una diversitat d’artistes, des de locals fins a internacionals, combinant música, literatura, rutes i tallers, i reafirmant el seu caràcter crític, reivindicatiu i comunitari.
Nascut com a resposta al Mediàtic Festival, la gran aposta institucional del govern del PP dels anys 2000, amb pressupostos milionaris i una atenció nul·la al teixit cultural local, el Moniàtic es va concebre des del primer dia com un contra festival. Amb el temps ha consolidat un model propi: horitzontal, assembleari i amb organitzadores i col·lectius que no cobren res pel seu treball. Els possibles beneficis econòmics es reinverteixen íntegrament en noves edicions.
El festival, que ha viscut etapes d’absència, renaixement i la pausa forçada de la pandèmia, continua sent un projecte autogestionat i viu. Més que un festival de música, el Moniàtic és un espai de trobada i resistència creativa. La seua programació, diversa i arrelada al territori, combina concerts amb propostes artístiques i reivindicacions que han abordat qüestions com la memòria històrica, la defensa del territori, la llibertat d’expressió o la rehabilitació del centre històric. Els seus cartells i imatges també han servit com a vehicles de valors i missatges socials.
En un context en què l’accés a la cultura està cada vegada més condicionat per la capacitat de consumir, el Moniàtic es manté com una excepció necessària. “Quan la precarietat converteix la cultura en un luxe, molta gent queda fora no només de l’oci, sinó també de la possibilitat de pensar críticament, crear i imaginar col·lectivament”, assenyala l’organització.
Al llarg dels anys, desenes de persones i entitats han participat en la seua organització. Tot ha canviat, menys una cosa: l’esperit que li dona sentit. Un esperit que fa de la cultura una pràctica viva, compartida i transformadora.
Enguany la programació es desplegarà en diversos espais de la ciutat, Detroit Llibres, el Pub L’Escenari i al barri del Partidor, al solar del carrer Forn del Vidre i al solar del carrer Sant Rafel, i inclourà presentacions de llibres, enregistraments de podcasts, rutes històriques, tallers, activitats familiars i concerts, configurant una oferta variada que posa en valor la diversitat artística i l’ús compartit de diferents racons d’Alcoi.
El dijous 25 de setembre, el festival s’obrirà a Detroit Llibres (c/Oliver, 5) a les 18.30 h amb la presentació del llibre Un poder propi, on Jordi Garcia reflexionarà sobre com crear espais de suport mutu i experiències comunals per plantar cara al capitalisme i a la crisi del sistema. La jornada continuarà al Pub L’Escenari (Pl. Concòrdia, 2), on a les 20.30 h actuarà la canadenca Wendy McNeill, establida a Suècia i reconeguda per combinar folk cabaret i spoken word en propostes íntimes i inoblidables.
El divendres 26, de nou a Detroit Llibres, hi haurà a les 18.30 h l’enregistrament en directe del Podcast Mundanes, un espai conduït per Sandra i Sílvia, dues amigues que converteixen la seua passió per xarrar en un podcast desenfrenat amb mirada crítica i feminista, per on ja han passat artistes com Zetak o Flora d’El Diluvi. A les 20.00 h serà el torn de Les Duríssimes, una banda alcoiana de nova formació que aposta pel folk amb arrels i humor.
El dissabte 27 l’activitat es traslladarà al barri del Partidor. De matí al solar del carrer Forn del Vidre, amb una intensa programació: a les 09.00 h començarà la ruta Dones represaliades del Petroli, guiada per Diego Fernández, que acostarà el públic als fets del Petroli i a la revolució obrera més important del segle XIX, posant el focus en la història de les dones represaliades i la persecució que patiren aquelles que es van alçar contra el poder, amb sorpresa final inclosa, a les 11.00 h el taller d’estampació a càrrec d’Isabel Couchoud i Eva Cremades, autores del cartell del festival, que convidaran a qui vulga participar a estampar il·lustracions personalitzades en peces de roba pròpies, i a les 12.00 h el concert familiar del Miniàtic: Rondaballs, amb Almudena Francés a la narració i Lluc Llorens a l’acordió, en una proposta intergeneracional de música, contes i jocs.
La programació culminarà al solar del carrer Sant Rafel a partir de les 19.00 h amb una marató de concerts: Tronco, el projecte de Conxita Herrero que transforma escenes quotidianes en cançons de pop casolà, plenes d’ironia i frescor; Seserino, veu emergent del microcosmos alcoià que combina melodies d’ensomni i beats de bedroom pop íntims i festius; Piso Franco, supergrup amb membres de bandes com Nomembers o Tercer Sol que, tot i no haver publicat encara el seu primer disc, ja són referents de l’escena valenciana amb ritmes hipnòtics i lletres en valencià; Tampó d’Aspart, banda que desplega un punk feminista, visceral i festiu amb lletres carregades de crítica i irreverència; Las Marikarmen, un còctel explosiu d’electrònica, vents i fantasia que combina energia i crítica social amb voluntat de fer ballar i enderrocar l’heteropatriarcat; i White Solar Dog, que tancarà la nit amb el seu techno sideral, una escenografia lluminosa i la capacitat de transformar la pista en una experiència col·lectiva i desbordant.
Durant tot el dissabte també hi haurà menjar i beguda a disposició del públic.
El festival vol recordar també la importància de Cals Frares, espai ocupat i autogestionat que sempre va donar suport al Moniàtic i a la vida del barri. Des del seu desallotjament, l’espai continua buit i abandonat un any després, i la seua absència marcarà aquesta edició.
El Moniàtic tornarà a omplir el Partidor i altres espais de la ciutat amb cultura lliure i crítica, construïda col·lectivament. Perquè cada edició recorda que la cultura no és un privilegi, sinó un dret, i que només des de l’accés lliure i la comunitat pot ser realment transformadora.
A continuació deixem la programació completa de forma resumida:
Programació Moniàtic 2025
Dijous 25 de setembre
-
Detroit Llibres (c/Oliver, 5) \
18.30 h – Presentació del llibre Un poder propi de Jordi Garcia -
Pub L’Escenari (Pl. Concòrdia, 2) \
20.30 h – Concert de Wendy McNeill
Divendres 26 de setembre
-
Detroit Llibres (c/Oliver, 5) \
18.30 h – Gravació en directe del Podcast Mundanes \
20.00 h – Concert de Les Duríssimes
Dissabte 27 de setembre
-
Solar del carrer Forn del Vidre \
09.00 h – Ruta Dones represaliades del Petroli (amb sorpresa final) \
11.00 h – Taller d’estampació per a tots els públics \
12.00 h – Concert Miniàtic: Rondaballs -
Solar del carrer Sant Rafel \
A partir de les 19.00 h, concerts amb:-
Seserino
-
Tronco
-
Piso Franco
-
Tampó d’Aspart
-
Las Marikarmen
-
White Solar Dog
-





