El camino de la sal, NoDiva i Flop, guanyadores dels Premis Mostra de Teatre d’Alcoi 2026

El palmarès de la XXXV Fira d’Arts Escèniques de la Comunitat Valenciana inclou una de les veus més veteranes i personals del teatre valencià junt a noves generacions que parlen, precisament, de la precarietat de les professions artístiques i a la dansa, entesa com espai d’experimentació. Tres peces han sigut distingides amb el Premi Mostra de Teatre d’Alcoi 2026 per un jurat professional format per Alicia Garijo Castelló, gestora cultural i ex-directora del Teatre Arniches; Laura Valero García, actriu, dissenyadora gràfica i docent; Isabel Pérez Izquierdo, coordinadora de la Red Andaluza de Teatros; Manuel Pérez Muñoz, periodista cultural i crític teatral; i Rafel Arnal Rodrigo, actor, músic i creador interdisciplinari.

La nova creació de Paco Zarzoso per a Hongaresa Teatre, El camino de la sal, és una de les premiades. El jurat ha destacat aquest “text entremaliat, irònic i autocrític, d’un marcat alé contemporani, que es desplega amb intel·ligència teatral i precisió poètica. La posada en escena avança amb fluïdesa, capaç de fer conviure el desconcert, l’humor i una mirada lúcida sobre les relacions humanes i la voluntat de transcendència”, segons l’acta del palmarés decidit pel jurat.

LaEstal, formació de l’emergent Marta Estal, ha vist guardonat l’espectacle breu NoDiva, perquè “combina registres molt diversos per donar forma a un cabaret en què la divulgació de l’òpera fa dialogar l’alta cultura i la paròdia quotidiana. La peça destaca per la precisió amb què transforma l’experiència en una mirada col·lectiva sobre l’ofici”, han afirmat els cinc membres del jurat.

Finalment han escollit Flop, la peça breu de dansa per a carrer creada pel prestigiós coreògraf andalús Antonio Ruz, per la seua “escriptura coreogràfica original, rica en troballes, amb un inici poc convencional que projecta senzillesa i complicitat amb el públic. Sobresurt per la frescor del seu llenguatge físic, la complicitat precisa dels intèrprets i una mirada de rabiosa contemporaneïtat sobre la fragilitat de les relacions humanes”.

Tres propostes ben diverses pel que fa als formats, enfocaments i disciplines, que representen els nous camins que obren les arts escèniques i confirmen el protagonisme de la creativitat com a protagonista de la XXXV edició de la Mostra de Teatre d’Alcoi. En una època que sembla travessada per la Intel·ligència Artificial, els algoritmes i la repetició de fórmules apreses – tot allò del que defuig la intel·ligència natural- la programació de la fira ha apostat per veus pròpies, singulars i autories marcades.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Scroll al inicio
Resumen de privacidad

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.