La Colla Ecologista La Carrasca-Ecologistes en Acció diu que la Generalitat Valenciana manté ocult l’informe emés pel servei d’Espais Naturals sobre el projecte del polígon industrial de la Canal, conegut oficialment com a Parc Empresarial Alcoi Sud. El col·lectiu, que es troba personat com a part interessada en l’expedient d’avaluació ambiental estratègica de l’actuació, adverteix que quasi dos mesos després d’haver demanat formalment el document, la Conselleria competent encara no l’ha facilitat. Aquesta situació ha motivat la intervenció del Síndic de Greuges, organisme que ha admés a tràmit la queixa ecologista i ha iniciat formalment una investigació per possible vulneració de la normativa d’accés a la informació pública.
Segons explica l’entitat a través d’un comunicat, la tramitació del pla ha requerit informes sectorials a diversos organismes públics, molts dels quals han resultat clarament crítics i posen en dubte la viabilitat de la iniciativa, com els emesos per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, els ajuntaments d’Alcoi i d’Ibi, el Servei de Paisatge, el Servei de Planificació Territorial i la Direcció General de Carreteres. En aquest context, el pronunciament de Medi Natural acumulava un retard destacat, ja que la seua presentació estava prevista inicialment per als primers dies de gener. La importància d’aquest dictamen rau en el fet que el polígon projectat limita i afecta espais protegits per la legislació ambiental valenciana, com el Parc Natural de la Font Roja, i per la Xarxa Natura 2000, la figura de conservació europea de major rang.
El grup ecologista assenyala que, després de fer-se públic al web de la Conselleria a començaments de juliol que el text ja havia sigut rebut per l’administració, es va registrar la sol·licitud formal d’accés el 8 de juliol. No obstant això, superat el termini màxim d’un mes que marca la legislació vigent per a atendre aquest tipus de peticions, l’expedient continua sense estar a la seua disposició. Des de La Carrasca contrasten aquest retard amb la rapidesa de tràmits anteriors en la mateixa carpeta, els quals es van resoldre en 14, 17 o fins i tot en 2 dies, motiu pel qual sospiten que existeix una voluntat deliberada d’amagar conclusions que podrien resultar desfavorables per al desenvolupament urbanístic.
Per tot això, el col·lectiu sosté que, si el document dels tècnics respon a criteris objectius i de compliment normatiu estricte, el seu contingut serà previsiblement contrari al projecte, qüestionant obertament si s’han produït pressions internes o si la demora respon a maniobres de l’executiu autonòmic per a contrarestar les objeccions tècniques abans de facilitar la participació ciutadana.



